⧊ Yoga
= NIET ALLEEN VOOR HET LICHAAM
Het doel van yoga is om weer contact te maken met het goddelijke, om eenheid met het goddelijke te ervaren. Yoga is dus een spirituele oefening. In de Yoga Sutra beschrijft Patanjali 8 stappen om het doel te bereiken, bekend als "De acht ledematen van yoga".
⋰ Foto Unsplash (Free)
8 STAPPEN
Het begint met ethische principes (yama's), persoonlijke observanties (niyama's), yogahoudingen (asana), ademhalingstechnieken (pranayama), internalisering van de zintuigen (pratyahara), concentratie (dharana), meditatie (dhyana) en gelukzalige staat (samadhi) . Dus de fysieke oefening die wordt beoefend in de moderne westerse wereld, ook wel bekend als "asana" of yogahoudingen, is slechts een van de 8 stappen. Met de populariteit van yoga in de westerse wereld worden de meeste mensen er nu eerst aan blootgesteld als fysieke oefening. Ze worden er in eerste instantie niet aan blootgesteld als een set ethische principes. Daarom is het begrijpelijk dat veel mensen verkeerd begrijpen wat "yoga" is en veronderstellen dat het alleen de yogahoudingen zijn.
YOGAPAD
Asana is het gebruik van houding, ademhaling en beweging om het bewustzijn, het lichaam en onze ervaring in het moment te verfijnen. En het zal je misschien verbazen om dit te horen, maar het is niet het startpunt van het yogapad. Het eerste onderdeel van het pad van Raja Yoga wordt Yama genoemd, wat terughoudendheid betekent Het kan worden geïnterpreteerd als een universeel moreel gebod.
ER ZIJN 5 YAMA'S
ahimsa (geweldloosheid)
satya (waarheid)
asteya (niet stelen)
brahmacharya (seksuele en spirituele integriteit)
aparigraha (niet hamsteren)
We zijn allemaal mensen en we maken allemaal fouten. Door de yama's te ondernemen, worden we ons bewust van waar onze energie naartoe gaat, wanneer deze in lijn is met onze idealen en wanneer deze uit de lijn verdwijnt. Net als bij de beoefening van asana is het observeren van de yama's een proces van voortdurende verfijning, dat ons dichter bij de plaats brengt waar we willen zijn bij elke verovering van het bewustzijn over de oerimpulsen. Het tweede lid heet niyama. Dit zijn inspanningen die we doen om onszelf door discipline te zuiveren.
NET ALS YAMA'S ZIJN ER 5 NIYAMA'S
saucha (zuiverheid van lichaam en geest)
santosa (tevredenheid en dankbaarheid)
tapas (inspanning en doorzettingsvermogen)
svadhyaya (zelfstudie en eerlijke zelfreflectie)
isvara pranidhana (toewijding van alle handelingen aan het goddelijke)
Elk van de yama's en niyama's heeft een grof en subtiel niveau van observatie. Het eerste niveau van ahimsa is bijvoorbeeld geweldloosheid in actie. Naarmate onze praktijk verfijnd wordt, breiden we dit uit in woord en uiteindelijk in het denken zelf, de praktijk dieper in de kern van ons wezen.
ASANA
is het derde onderdeel van yoga. Het begin van fysieke verfijning neemt pas deel nadat we ons hebben ingespannen in morele verfijning. Het vierde ledemaat is pranayama, het bewustzijn en de beheersing van de adem. Adem is de schakel tussen het bewuste en het onderbewuste, een toegangspunt tot de subtielere niveaus van zijn. Zodra dit enige tijd is beoefend, zijn we eindelijk klaar voor pratyahara, de terugtrekking van de zintuigen van de afleidingen en verleidingen van de buitenwereld. Pratyahara, het vijfde lidmaat, bereidt de geest voor op het volgende, dharana. Dit is concentratie, waarbij de geest op een enkel punt wordt geconcentreerd, ongestoord door dwalende gedachten of dierlijke driften.
COMBINE IT WITH MEDITATION
Ben je nu klaar voor nog een verrassing? Het volgende onderdeel van het yogapad, nummer zeven, is dhyana: meditatie. In de traditie van yoga zijn we pas bereid om meditatie te gebruiken om het hoogste potentieel te gebruiken als we eenmaal hebben geleerd de aandacht te verfijnen, de ademhaling te concentreren en ons te concentreren zonder afleiding. Dhyana is een brandpunt voor contemplatie van onze natuur en die van het goddelijke. Heb je je ooit afgevraagd waarom meditatie zo moeilijk is? Maak gewoon je hoofd leeg, toch? Welnu, de geest is een beetje een ongetemde wildernis totdat de inspanning van onze beoefening hem op één lijn brengt. Yoga biedt de serieuze zoeker een praktische aanpak om precies dat te doen. Nu weet ik zeker dat je je afvraagt over het achtste en laatste onderdeel, dus ik laat je niet hangen. Samadhi is het doel van de kunst van vereniging, de ervaring van eenheid met goddelijkheid. En het is gemakkelijk om vast te blijven zitten aan het idee van Samadhi, te haasten om daar te komen en ongeduldig te zijn met de details die eraan voorafgaan.